Astro-Forum Hemsida Astro-Forum Danmark Astro-Forum Sverige Astro-Forum Norge
Forum start Forum start > ASTRO-FORUM > ASTROFOTOS OG -TEGNINGER
  Aktiva ämnen Aktiva ämnen
  Vanliga frågor Vanliga frågor  Sök i forumet   Kalender   Registrera Registrera  Logga in Logga in

M81 med 8" SCT

Skicka svar Skicka svar Sida  <12
Författare
Meddelande
  Ämne Sök Ämne Sök  Ämne-alternativ Ämne-alternativ
Timo Visa Drop Down
Moderator Group
Moderator Group
Forum moderator

Plats: Sverige
Uppkopplingsstatus: Frånkopplad
  Citera Timo Citera  Skicka svarSvar Länk till detta Inlägg Ämne: M81 med 8" SCT
    Skickat: 08 Mar 2010 kl 09:03
"Bruger I også det kombinerede RGB (altså RGB lagt sammen til et LUM) til at lægge oven i det originale Lum billede for at få endnu flere fotoner til lum billedet? Jeg har læst at man kan men jeg er ikke sikker på hvad det giver."

Kör du bin 2 i färgerna så tror jag inte du vinner något på det, tvärtom kan de finare detaljerna suddas lite.
Vad säger ni andra ?
Timo
De flesta människor blickar ner i rännstenen men somliga av oss lyfter blicken mot stjärnorna och ser en oändligt mycket större värld !
Tillbaka till Toppen
JesperU Visa Drop Down
Groupie
Groupie

Plats: Måløv
  Citera JesperU Citera  Skicka svarSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 08 Mar 2010 kl 10:01
Hej Timo
Jeg kører ikke bin 2 i farverne men fuld opløsning. Ved bin 2 kan man nok ikke bruge RGB til lum uden at miste opløsning.

Iøvrigt: Har I nogen erfaringer med en maksimal samlet eksponeringstid? Er der nogen mening i at samle lys ind i mere end ca. 5 timer når man bor i et lysforurenet område - vil det give noget?

--Jesper
Tillbaka till Toppen
MStauning Visa Drop Down
Admin Group
Admin Group

Plats: Holbaek
  Citera MStauning Citera  Skicka svarSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 08 Mar 2010 kl 10:09
Det med at bruge RGB til Lum, virker for nogle for andre gør det ikke. De gange jeg har prøvet det, har jeg kun fået mere støj og ringere detajler.
Maks tid: Serfølgelig kommer der et tidpunkt hvor mere tid ikke rigtigt giver noget, men man skal godt nok op på meget... Det kommer dog an på hvad du skyder efter, mindre støj eller bare mere signal?
Vi havde jo en god snak om netop det på forummet for et stykke tid siden, og problemmet er jo at hver gang du vil halvere støjen - skal du fordobble tiden. Så hvis du vil ned på halv støj set iforhold til 5timer, skal du tage 10timer. Hvor meget det giver for ens billede, tjae det kommer jo helt an på objketet.
Jeg har lavet et par på rigtigt mange mange mange timer (over 40), og må sige at man så for et virkeligt støjfrit billede - og mange detajler hvis ellers hver sub er lang nok!
Skal nok linke til især min M01 om lidt...

Fandt tråden:

En M01 på lidt over 61timer.

Redigerad av MStauning - 08 Mar 2010 kl 10:13
Hilsen
Michael.
Newbie
Newbie

Citera Ginge Citera  Skicka svarSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 08 Mar 2010 kl 10:16
Hei Jesper! Jeg tror lysforurensningen begrenser sub-eksponeringstiden. Har du først funnet subeksponering som passer under dine forhold kan du stacke i uendelighet. Det er bare tålmodigheten som begrenser. I forurensede områder bør man vel heller stacke mer da himmelbakgrunnen ikke tillater for lange subs.

mvh Ginge
Tillbaka till Toppen
JesperU Visa Drop Down
Groupie
Groupie

Citera JesperU Citera  Skicka svarSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 08 Mar 2010 kl 10:41

Hej Michael. Super billede af M1:-)

Jeg vil tro at noget som kan gå galt med at bruge RGB billedet som ekstra LUM er hvis det bliver vægtet lige så højt som selve Lum billedet når de bliver lagt sammen. Det vil kunne forringe SNR.  I mit tilfælde er tiden på mit lum 5.6 timer og tiden på mit RGB 1.5 timer så de burde vægtes:

5.6/(5.6+1.5)*lum+1.5/(5.6+1.5)*RGB=optimeret lum

Kan det være derfor du fik ekstra støj ved at bruge RGB som lum?

--Jesper

Tillbaka till Toppen
MStauning Visa Drop Down
Admin Group
Admin Group

Citera MStauning Citera  Skicka svarSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 08 Mar 2010 kl 11:07
Nope, de gange jeg har prøvet har jeg haft lige meget tid på alle fire filtre...
Tror mere det er fordi at FWHM ikke holder helt det samme i mellem hver, så ender det med at ligne støj der hænger omkring alle detajler.

Men den anden vej rundt, er noget bedre:
OneShootColor, også lave en falsk Lum som behandles for detajler - det giver gerne en del.
Hilsen
Michael.
Groupie
Groupie

Citera JesperU Citera  Skicka svarSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 09 Mar 2010 kl 23:06
Sad lige og legede med Lucy-Richardson affoldning (deconvolution) i CCDsharp (freeware) fra sbig. Jeg synes det er svært at se forskel på at køre unsharp mask i photoshop og så at lave affoldning. Det giver samme størrelse på stjernerne (ved samme ring-artifakter rundt om stjernerne) men der er markant mindre støj ved LR-affoldning. Er her nogen som har erfaringer med det?
Her er det Lucy-Richardson affoldede billede af M81 fra Måløv (det har også fået lidt ekstra med curves og levels): 
Tillbaka till Toppen
MStauning Visa Drop Down
Admin Group
Admin Group

Citera MStauning Citera  Skicka svarSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 10 Mar 2010 kl 09:27
Jeps jeg bruger det meget, netop fordi det giver mindre støj.
Hilsen
Michael.
Groupie
Groupie

Citera webweichel Citera  Skicka svarSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 10 Mar 2010 kl 14:55
Wow, ser rigtigt godt, er det F10? Jeg har også tænkt at M81 kunne være næste target de står jo godt i zenith pt.
Mvh Steen
C8, AT66 "APO", ST-4000XCM, Canon EOS 450D, HEQ5 pro
http://www.clearskies.dk
Tillbaka till Toppen
JesperU Visa Drop Down
Groupie
Groupie

Citera JesperU Citera  Skicka svarSvar Länk till detta Inlägg Skickat: 10 Mar 2010 kl 15:40
nix det er f/5 men samplet ved (så vidt jeg husker) 1.5"/pix. Og da billedet er 750x550 pix bliver m81 ret stor hvis man viser billedet i fuld-skærm. Det sætter også ret store krav til tracking/seeing/focus/collimation. Men jeg kan se på din hjemmeside at du har et super setup (8" SCT rules)Wink

--Jesper 
Tillbaka till Toppen
 Skicka svar Skicka svar Sida  <12

Forum hopp Forum rättigheter Visa Drop Down

Copyright Astro-Forum - Delivered and customized by: QCode Your Developer